понеділок, 7 вересня 2015 р.

Опис педагогічного досвіду

Опис педагогічного досвіду класного керівника 9 класу
Тимошівської ЗОШ І-ІІІ ступенів імені Кароля Шимановського
Монзуль Світлани Леонідівни

         "Від педагога залежить, чим стане серце дитини – ніжною  квіткою чи засушеною корою. Заповітна мрія кожного мислячого педагога – щоб серце вихованця було чутливим до кожного слова вихователя, щоб дитяча душа відгукнулась, мов ніжна струна, на тонку музику його душі",- писав Василь Олександрович Сухомлинський.
       Основне призначення класного керівника, на мою думку, - це максимальний розвиток кожної дитини, збереження її неповторної особистості, розкриття потенційних талантів, найкращих моральних якостей.
Тема мого досвіду:
формування в учнів загальнолюдських цінностей, національно-патріотичної
свідомості, любові до України, створення оптимального соціально-культурного мікроклімату в колективі, який би сприяв творчому саморозкриттю, саморозвитку, дозволяв би їм освоїтись у виховному просторі.
Актуальність досвіду
         Сучасне українське суспiльство переживає складний перiод свого становлення. Подiї oстаннix pоків полiтичного життя нашої держави вказують на те, що українська громада,  полiтична елiта, чиновники, керівні структури виявилися не готовими до вимог демократичного режиму. Однiєю з цих вимог  є iснування в державi розвинутого громадянського суспiльства. Ключовим в означеннi даного явища є високий рiвень громадянської свiдомостi особистостi, незалежно вiд того, який статус вона мaє в суспiльствi, чи яка її громадська позицiя. Досвiд показує, що саме рiвень громадянської свiдомостi, пасивнiсть людей є  тим гальмiвним компонентом, який заважає досягти в Укpaїні розвитку високого рiвня демократiї європейського зразка.
       Сучасна людина повинна мати певний обсяг компетентностей, щоб самореалізуватися.  Їх можна сформувати  через родинне виховання,  товариське спілкування, інші освітньо-виховні  механізми. І тільки тоді, коли цей  виховний комплекс знаходиться в гармонійному поєднанні, можна досягти позитивного бажаного результату у вихованні успішної особистості зі стійкими ціннісними орієнтирами людини і громадянина. 
   Цілі моєї виховної діяльності:
-         виховувати патріотичні почуття, любов до України, свого народу, сім”ї, друзів;
-         бережливе ставлення до свого здоровя та здоровя оточуючих;
-         виховувати загальнолюдські моральні якості: людяність, доброту, чесність, правдивість, ввічливість, повагу до людей, любов до праці;
-         організація колективу, формування культури поведінки на уроках та в позаурочний час, закріплення основ загальнолюдської культури поведінки;
-         прищеплювати учням любов до навчання, створювати умови для засвоєння навчальних програм і розвитку творчих здібностей;
-         надавати кваліфіковану допомогу батькам у питаннях виховання в дітях кращих людських якостей та подолання негативних звичок і рис характеру;
-         виховувати творчі здібності, підтримувати ініціативні, організаторські здібності та естетичні нахили в дітей;
-         єдність шкільного та родинного впливу на особистість дитини.
Основна ідея досвіду
      «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України » - цілісна модель виховної системи на основі громадянських та загальнолюдських цінностей. Ця програма є орієнтиром навчальним закладам та класним керівникам для створення власних моделей виховної роботи. Документ спрямовує організацію виховного процесу в шести напрямках. Одним із них є ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави.  Пріоритетами виховання в означеному напрямку стають цінності патріотизму, правосвідомості, політичної культури та культури міжетнічних відносин. Головна мета цього напрямку – виховання громадянськості.
      Моєю  провідною ідеєю досвіду як класного керівника є використання  соціально-продуктивних методів виховання громадянськості в учнях через  створення інтеграційного простору.
      Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави виявляється у патріотизмі, правосвідомості, політичній культурі та культурі міжетнічних відносин. Патріотизм виявляється в любові до Батьківщини, свого народу, турботі про його благо, сприянні становленню й утвердженню України як суверенної,  правової,  демократичної,  соціальної  держави,  готовності відстояти  її незалежність, служити і захищати її, розділити свою долю з її долею, повазі до українських звичаїв і обрядів, усвідомленні спільності власної долі з долею Батьківщини, досконалому володінні українською  мовою. Розвинена правосвідомість виявляється в усвідомленні особистістю своїх прав, свобод, обов'язків, свідомому ставленні до законів та державної влади.
     З метою  формування в учнів патріотизму та інтернаціоналізму, а також високих морально-громадянських якостей особистості у 9 класі були проведені такі заходи:
-         виховна година «Герої Небесної Сотні на варті стоять»;
-         літературно- музична композиція « Дорогами війни»;
-         перший урок « Ми- нація єдина, твої ми діти, Україно!»;
-         зустріч з воїном- інтернаціоналістом Яковенком Анатолієм Дмитровичем  та відкритий виховний захід « Афганістан болить в моїй душі»;
-         участь у факельному поході з метою вшанування полеглих у роки Другої світової війни;
-         година спілкування « Герої  Кам’янщини», присвячена Дню партизанської слави;
-         змагання « Козацькі забави»;
-         родинне свято « Солдатські будні» ( змагання- конкурс для хлопців та їхніх татусів);
-         участь учнів класу в районній військово- патріотичній грі « Сокіл»
 ( « Джура»);
-         участь у проведенні Дня миру;
-         участь в акції  по допомозі  воїнам АТО « Ми – разом з вами» (збір коштів на придбання медикаментів, відправлення листів та оберегів);
-         участь в акції по збору кришечок для виготовлення протезів воїнам АТО
( наш клас здав найбільше кришечок- 250 штук);
-         участь у шкільній солодкій ярмарці, отримані кошти були передані на лікування пораненого бійця із міста Кам’янка - Антона Магльованого;
-         прибирання біля пам’ятника загиблим воїнам.
     Наступним напрямком виховної роботи є ціннісне ставлення до сім'ї, родини,людей.
       Метою цього напряму виховної роботи є засвоєння сімейних, родинних та суспільних цінностей:
- ціннісне ставлення до оточуючих;
- культура спілкування і мовленнєвий етикет;
- повага до батьків, сім'ї, родини;
- формування навичок співжиття у колективі;
- готовність нести відповідальність  за свої вчинки;
- неприйняття агресії та насильства.
     Для досягнення поставленої мети учні беруть участь в шкільних конкурсах, родинних святах та змаганнях. У класі проводились такі заходи:    
-         години спілкування:  "Особистість і колектив", "Учіться любити",  "Я і моя родина",  "Молодіжне дозвілля", "Як поводитись у складних життєвих ситуаціях", "Відкрийте чарівні двері добра і довіри", "Любов'ю дорожити вмійте", "Колектив починається з мене";
-         бесіди:  "Жити — значить спілкуватися", "Культура користування мобільним зв'язком", "Я та інформаційно-комунікаційні технології", "Твоя інформаційна безпека", "Ризики в Інтернеті";
-         родинні свята та конкурси: « До тебе, моя нене, серцем лину», розважальний конкурс « Сила+Грація»;
-         зустріч із працівником ФАПу Снігур М. М. щодо попередження захворювань на  СНІД, туберкульоз, грип та з питань статевого виховання.
     Третім напрямом виховної роботи є  ціннісне ставлення особистості до себе.
    Виховними досягненнями цього напрямку є:
-  усвідомлення власної індивідуальної неповторності;
- виховання самоповаги;
- формування емоційної культури, навичок самоконтролю;
- прагнення до ідеалу.
     Для досягнення мети мною було проведено ряд заходів:
- години спілкування:  "Як стати щасливим", "Уміти володіти собою", "Яка людина заслуговує на повагу інших", "Ким бути і яким бути", "Створення життєвого проекту саморозвитку", "Світ моїх захоп­лень",  "Моє дозвіл­ля";
- тренінги :"Кроки до успіху",  "Як подолати невдачу?", "Нао­динці із собою", "Шлях до себе";
- новорічний конкурс « Х- фактор».
     Я вважаю, що високоморальною та культурною може стати лише  та людина, яка, в першу чергу, поважає себе, дотримується власної точки зору, особистих переконань та принципів, яка не орієнтується на "загал", а чинить відповідно до своїх життєвих ідеалів.
   Четвертим напрямом є ціннісне ставлення до праці.
   З допомогою класного керівника учні роблять перші кроки на шляху до свого професійного самовизначення.
  Мета напряму:
- позитивне ставлення до праці;
- сформованість таких якостей, як цілеспрямованість, організованість, працьовитість та наполегливість у подоланні труднощів у всіх видах діяльності;
- значущість суспільнокорисної праці;
- уявлення про сучасний ринок праці.
     Реалізуються ці завдання таким  шляхом: чергуванням у класі та  школі, участю в операції "Волонтери", трудових десантах; у проведенні годин спілкування :  "Як правильно організувати свою працю?",  "Формула вибору професії: можу + хочу + треба", "Освіта – шлях до майбутньої професії",
бесід, анкетування та тренінгів:  "У світі професій", "Як не помилитися у виборі професії?", "Світ професій: праця та покликання", "Освіта і професія", "Твій вибір – життєвий успіх", "Ти і ринок праці".
     П’ятим напрямом роботи є ціннісне ставлення особистості до природи.
      Виховними досягненнями цього напряму є відповідальне ставлення до природних ресурсів і багатств, ощадливе використання енергоносіїв, формування екологічної культури, навички безпечної поведінки на природі, потреба в оздоровленні довкілля та участь у природоохоронній діяльності.
        Учні із задоволенням брали участь в акціях «Посади ліс»,  «Майбутнє лісу в твоїх руках», у туристичних походах та екскурсіях на природу, у насадженні квітів на пришкільних ділянках. У конкурсі творів «Людина і ліс» учні нашого класу Нізохін Едуард зайняв ІІ місце, Покуль Влада-ІІІ місце. Вони були нагороджені грамотами, які вручив їм начальник Черкаського обласного управління лісового та мисливського господарства Дзюбенко Олександр Миколайович. Були проведені  виховні бесіди та години спілкування: "Проблеми природи нашого краю", "Бережіть рідну природу!","Збережемо наше довкілля!", "Екологічний КВК", "Посади дерево", "Чистий зелений світ навколо тебе",  "Вони — з Червоної книги!", "Уроки Чорнобиля".
     І останнім напрямом виховної роботи є ціннісне ставлення до культури та мистецтва.
     При організації роботи у цьому напрямі я намагаюсь сформувати в учнів потребу у спілкуванні з мистецтвом, як з основою естетичного виховання і художнього сприйняття дійсності.
При цьому спостерігається розвиток пізнавального інтересу до мистецтва, здатності до творчої діяльності у мистецькій сфері, формування художньо - естетичних смаків, емоцій, почуттів. Така діяльність стимулюється участю учнів у конкурсах читців поезій. Так учениця нашого класу Покуль Влада зайняла І місце у районному конкурсі читців поезій Т.Шевченка та ІІІ місце у Всеукраїнському конкурсі до 200- річчя з дня народження Т.Г.Шевченка, який відбувся у м. Переяслав, за читання уривка з поеми «Наймичка». Учні беруть участь у випуску тематичних стінгазет до шкільних та народних свят, у літературно-музичних композиціях, конкурсах інсценізації українських народних пісень, а також годинах спілкування: « Благословен той день і час…», «Наш край у творах мистецтва»,  «Новорічна вистава»,  «Україна моя вишивана», «Загадка — до мудрості кладка», «Подорож мережею Інтернет: відкриті наукові архіви, електронні бібліотеки, віртуальні музеї, світ електронних словників, електронна культура, термінологічні довідники».
    Виховна робота класного керівника  включає в себе також роботу з батьками. В.О.Сухомлинський писав: « В наші дні немає важливішого у сфері виховання завдання, ніж навчити батька й матір виховувати своїх дітей». Сім’я – клітинка  соціального організму, яка живе з ним у єдиному ритмі, відображає у своєму складі, мов краплинка води, і великі ідеї, і велику загальну мету.
    Перед тим, як планувати роботу з батьками, необхідно ретельно вивчити сім’ї, їх матеріально-побутові умови, соціальний стан, взаємини між членами родини, ставлення батьків до школи, участь батьків у вихованні своїх дітей. Я починаю роботу з батьками не із батьківських зборів,  а з відвідування своїх учнів удома. У неофіційній обстановці, вдома, більше дізнаєшся про дитину, її уподобання, стосунки у сім’ї. Вважаю, що висока ефективність моєї роботи цілком  пов’язана  з тісним контактом з батьками. Насамперед, це батьківські збори, які проводяться у різних формах: батьківські всеобучі, тематичні консультації , анкетування, круглі столи, на які запрошуються вчителі – предметники, обговорюються проблемні ситуації. Регулярно підтримується зв'язок з батьками  у телефонному режимі. Теми зборів  актуальні, хвилюють батьків, тому вони проходять жваво і завжди з користю. Про недоліки дитини повідомляю лише в індивідуальній бесіді, починаючи з позитивних моментів у навчанні дитини, поступово переходжу до того, на що батькам слід звернути особливу увагу. Сполучною ланкою між школою і батьками є батьківський актив, який допомагає в організації дозвілля дітей, в ремонті класної кімнати, бере участь у всіх організаційних питаннях.
     Педагогіка співробітництва, яка застосована в моїй навчально-виховній діяльності, є тим сприятливим середовищем, в якому  здатна сформуватися особистість громадянина, що володіє високим рівнем компетенцій, і готова до успішного самовираження в сучасному світі. Я люблю свою роботу, люблю свій клас і вважаю, що «успіх приходить до того, хто робить те, що найбільше любить…»
Наукові джерела:
1.Макаренко А. С. Воспитание гражданина.- М., 1988
2.Ми – громадяни України: Методичний посібник з курсу громадянської освіти для 9 (10) класів загальноосвітніх   навчальних закладів
/ О.Пометун, І. Ігнатова, І Костюк. – К.: А.П.Н., 2002. – 140 с.
3.Малиновская М. П.Теория и методика воспитания 
4.Програма «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України » 
Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/ua/news/archive-news/88/nakazom-ministerstva-zatverdzheno-osnovni-orientiri-vikhovannya-uchniv-1-11-klasiv-zagalnoosvitnikh-navchalnikh-zakladiv-ukrajini/
5.Система громадянського виховання в школі//Упоряд. Ж. Сташко. – К.: Вид.дім «Шкільний Світ». – 2006. – 128 с.

Немає коментарів:

Дописати коментар